[SKRIVA] Fandom jublar: MAD fyller 50

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 11 Nov 2010 19:35:51 +0100

Kulturnyheterna på SVT meddelar att trots att Svenska MAD inte utkommit sedan
2002 skall man fira sitt 50-årsjubileum med ett extra jubileumsnummer. En sak
undertecknad minns var hur Sam J Lundwalls SF-Nytt 1960 hade en  rubrik (jo,
såg den i efterhand iofs) som löd ungefär "Fandom jublar: MAD på svenska!".
  Det sågs litet grand som science fiction att denna populära amerikanska
tidning skulle komma på svenska.
  Själv följde jag sporadiskt Svenska MAD i min späda ungdom. Kanske var inköp
av varje nummer en litet väl stor investering, men det fanns ett gott
alternativ: kring jul eller ö h t när som helst för att bli av med restupplagor
producerades inhäftade årgångar av MAD till ett förmånligt pris. En hel del
sådana passerade mina ögon.
  Mycket i Svenska MAD var skitkul. Mycket var också högeligen puerilt,
brevspalten t ex som alltid gick ut på att den IQ-befriade läsaren deklarerade
hur han släpat sig ut til soptunnan för att hitta senaste numren.
  Don Martin var alltid oöverträffad. Hans grejor är *så bra*. X & Y tyckte jag
var bra på ett naivt subtilt sätt. (Det var väl samme som gjorde de små
teckningarna i marginalen?) Jag vet att många tyckte humorn i "David Berg ser
på..." var oerhört traddig och trubbig, men jag gillade dem. Det fanns annat
gott också, men exempelvis filmparodierna var bara pinsamma: de enklaste
skämten framförda på de mest osofistierade sätt.
  Bäst var Svenska MAD under tiden då Lasse O'Månsson var chefred (fram till
1975 ca). Jag glömmer t ex inte hans ledare om hur han blivit ornitolog och
studerade vita örnar. Han hittade dem bakom Waxholmsbåtar.
  Kanske jublar inte fandom, eller någon alls, idag - såsom Sam J förutspådde
för 50 år sedan. Idag är MAD nog irrelevant, då världen i sig är MADare är
någonsin och det som är roligt istället är ett Youtube-klipp om någon som
stopar in sin katt i tvättmaskinen, varpå denna efteråt kommer ut grön.
  Men jag minns min ungdoms MAD. Idag är kanske MADs värde numera ekvivalent
med det läsarna tidigare sade sig hitta i sina kräftskalsarkiv?

--Ahrvid

Ps. Här finns en fansite om Svenska MAD:
http://www.freewebs.com/roblar/omsvenskamad.htm

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----