[SKRIVA] Re: Drakarnas sång (novell)

  • From: gittans@xxxxxxxxxxx
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx, skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 12 Jun 2008 15:17:35 +0200

On Thu, 12 Jun 2008 15:00:02 +0200 (CEST), "ahrvid@xxxxxxxxxxxx"
<ahrvid@xxxxxxxxxxxx> said:
>   Ganska bra inledning. Litet småpoetisk.

Ord som värmer!

>   Här och på många andra håll verkar du ha fått problem med
>   formateringen.
> Förmodligen någon felinställning i ordbehandlaren (vilket i så fall är
> enkelt att korrigera). Inledande stycken ligger korrekt men därefter får
> påföljande stycken mer eller mindre stora indrag.

Jag vet inte vad som blev fel. Novellen såg och ser OK ut i min
ordbehandlare (någon version av Word som följde med datorn, under
Windows XP) men jag råkade kanske komma åt någon inställning när jag
förde över den till E-postning.

>   OK, vi får väl köpa att drakarna kan prata. Men bara nästan.
>   (De tycks kunna prata till viss procent...)

:)

>   Telle, som blir Yx-Telle, tycker jag är ett kul och bra namn. Det har
> schvung.

Du tyckte med andra ord att det var för litet show och lagom med
Telle...

> Inte helt originell historia, men ganska söt. Jag noterar en del rena
> skrivfel.

Får skärpa mig.

Handlingen är kanske inte helt originell. Det blir som en drakversion av
att hitta en skadad fågel. Men det var vad jag kunde komma på att göra.
Jag började med tanken på att drakar kunde sjunga och flyttade söderut
om vintern, och vad skulle hända om en drake blev kvar. Så gav det ena
det andra.

Jag tror att man kan skriva fler berättelser om sjungande drakar.

> Kunde man inte få en mer detaljerad beskriving?
> Kunde man inte få veta litet mer om naturen i området, hur människorna
> ser ut  och lever, osv. Du gör många försök till gestaltning ("show") men det
> visuella tycker jag saknas.

Jag ser vad du menar. På något sätt föreställde jag mig landskapet som
ganska dystert. Det var höst, sedan vinter, och det var litet kargt och
bergigt, och det var inte mycket att skriva om. Men man borde nog skriva
om det även om det är dystert. Att skriva sådant är väl det som kallas
stilistik...

/  Birgitta Svensson  :
/ gittans@xxxxxxxxxxx :

--