[SKRIVA] DN om upphovsrätt

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 22 Sep 2008 20:36:28 +0200 (CEST)

DN tog upp uphovsrättsfrågan på en av ledarsidorna 18/9 (jo, det var i förra
veckan; en del klipp jag tar kommer jag mig inte för att ta upp genast - ibland
glömmer jag). Se artikeln på:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=829356

I artikeln påpekas att det är en myt att upphovsrätten håller på att
försvagas. Den har tvärtom steg för steg de senaste åren bara skärpts.
  Hela artikeln andas en förståelse för att det måste få finnas en allmäm
domän, en frizon där upphovsrätt inte räknas eller kommer i första hand. Själv
brukar jag definiera den frizonen som bl a envars personliga zon - kopiering
för *enskilt bruk* bör alltid vara tillåtet! Däremot inte kopiering för
kommersiellt bruk eller annan kopiering utanför den enskilda personliga zonen.
Därutöver bör skyddstider för hur länge upphovsrätt bör gälla *rullas
tillbaka*. Det är obscent att en utövare skall ha rättigheter 70 år *efter sin
död*. När han/honär död är dennes produktivitet låg, så upphovsrätten
stimulerar inte till fler verk, och han/hon har ingen nytta av det!