[SKRIVA] Catfight hos Myrorna

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 27 May 2011 19:45:48 +0200

(Postade detta igår på en annan lista. Det skulle förstås ha gått på SKRIVA då
det handlar om böcker och är litet roligt, om inte listan då tillfälligt varit
nere. Det var iaf en märklig episod... --AE)

Jag går ibland på Myrorna på Götgatan, som har en bokavdelning på
bottenvåningen. Men i går såg jag där något otroligt märkligt: två äldre damer
som slogs!
Det var en äldre gråhårig dam, 60+, och en invandrarkvinna, ca 50 år. Jag
noterade inte upprinnelsen till bråket, men de slogs om en barnbok.
Grå damen menade att hon lagt undan boken, som hon skulle köpa till sitt
barnbarn, i en hög framför sig och att invandrarkvinnan snott den. Den senare
menade dock att hon tagit boken ur hyllan och att det inte fanns något som
tydde på att den var "paxad".
Och så började kurret. De slängde okvädingsord på varandra (grå damen var
värst). Jag stod tyst vid sidan om och låtsades bläddra i några böcker och
trodde inte mina ögon när grå damen plötsligt måttade en häftig swing mot
invandrarkvinnan som träffade henne i ansiktet. Det kom fler hårda ord. Grå
damen kastade sig fram och försökte rycka åt sig boken - invandrarkvinnan
gjorde en skicklig undanmanöver och räddade den. Hon sade något i stil med:
- Du skulle gärna få boken, men du beter dig så illa att jag har ingen lust att
ge dig den.
- Prata svenska så att man förstår, fräste grå damen.
(Till saken hör att invandrarkvinnan pratade utmärkt svenska. En liten brytning
men grammatiskt oklanderligt. Ett fördomsfullt slag under bältet, tycker jag.)
De höll på att tjafsa, med inslag av fysisk konfrontation, i säkert tio
minuter. Jag vet inte vad det var för bok (jag såg omslaget och den såg inte
märkvärdig ut, priset var tydligen 20 kr). Men jag tänkte att någon av dem
kanske kunde hitta den på Blocket eller något. Äldre damer som har en fistfight
nere på Myrorna - det känns inte riktigt verkligt.
Så småningom begav de sig upp till kassan för att på något sätt involvera
personalen (och jag vet inte hur det slutade).
Det talas om ungdomsvåldet. Men äldrevåldet är måhända underskattat...

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----