[SKRIVA] C kräver översyn av upphovsrätt

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 18 Jun 2008 16:38:57 +0200 (CEST)

Det var ett tag sedan, och kanske har det överskuggast av debatten om FRA-
lagen, men centerpartiet har lagt fram en rapport där man kräver en översyn av
hela uppovsrätten.
  Det finns mer, samt länk till rapporten, på:

http://perankersjo.blogspot.com/2008/06/centerpartiet-krver-versyn-av-hela.
html

Där finns en del intressanta idéer.
  (Min uppfattning är att upphovsrättslagen bör rullas tillbaka till det som
gällde för ca 10 år sedan. Bl a bör nedladdning av filer för enskilt bruk vara
lagligt, men uppladdning av filer bör inte vara det - ty när man laddar upp
lägger man det någonstans där vem som helst kan få tag på det, och då kan man
inte hävda att det man gör är för enskilt bruk. I praktiken betyder det att
vanlig vardagsfildelning blir laglig, men de som sitter och gör det i stor
volym kan kommas åt. Därutöver anser jag t ex att skyddstiden för verk bör åter
sänkas till 50 år - faktum är att det kan vara motiverat att sänka skyddstiden
ännu mer, för det är X antal år *efter författarens död* vi talar om!)