[SKRIVA] Berghorn drar ned byxorna på UI och VoF

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 11 Jan 2011 11:11:43 +0100

Rickard Berghorn känner vi kanske mest som red för Minotauren, drivande bakom
förlaget Aleph, och som flitig skribent (noveller, artiklar, böcker). Det är
mycket inom skräck och övrig fantastik, men inte *enbart*. Periodvis har han
varit inblandad i debatt kring pseudovetenskap. Nu uppvisar Berghorn en ny ådra!
Han har gjort vad många kanske borde ha gjort - men det var han som gjorde det.
Rickard Berghorn har granskat de vetenskapliga meriterna hos dem som sitter i
föreningen Vetenskap och Folkbildning och det s k Uppsalainitiativet
(klimatalarmistisk sammanslutning). Granskningarna finns på:

http://nymodernism.blogsome.com/

Det skall sägas att VoF och UI iofs inte *helt* saknar vetenskapliga meriter,
men de är oväntat bleka. Det finns någon fil dr här och där mitt bland
gymnasielärare och en fil kand i...musik. Dessutom försöker många att få sina
magra meriter att *låta* litet bättre. Är man datatekniker kallar man sig
"datalog" (ung som om man sysslade med teoretisk datavetenskap istf för att
skruva på en server). I långa listor på "publicerade verk" är nästan allt
diskussionsinlägg på E-forum... (Parentetiskt kan även noteras att flera är
gamla maoister o dyl, som bl a försvarat Pol Pot.)
En både upplysande och välgjord genomgång!

--Ahrvid

Ps. Även om jag är gammal universitetstudent av ett halvdussin
naturvetenskapskapsämnen brukar jag framhålla att om utsagor är sanna, hållbara
och relevanta enbart avgörs av *innehållet*. Så är det sagt. Men Rickards
genomgång är ändå välgjord och intressant, därför att de granskade själva gärna
står för hög svansföring.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----