[SKRIVA] Re: Ang: Tävlingsbidrag; en god affär

  • From: Jonas Åkerlind <jonas.akerlind@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 14 Sep 2008 16:59:29 +0200

Tack för kommentarer. Men ursäkta en novis, ska man alltid ha
anföringstecken (citattecken)? Jag använder ju istället långa talstreck (men
jag ser nu att när jag klippte in texten så gjordes dessa om till korta
streck. På mitt tangentbord (mac) kör jag alt + talstreck.

Det finns ju begränsningar med min stil, eftersom jag måste göra en
radbrytning varje gång en person säger något. Med tanke på ditt "uuurk! så
anser du uppenbarligen att jag borde använda citattecken. Men är inte båda
stilarna gångbara?

Trots kritiken gillar jag sådana kraftuttryck. Direkta känslor är bra.

Jonas

Den 08-09-12 14.54, skrev "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>:

> Från: jonas.akerlind@xxxxxxxxxxxx
>   (Några novellkommentarer. Men jag lägger inte ned min djupaste analytiska
> förmåga på de här twistend-novellerna...)

>   Bra inledning. Liten tendens till adjektivitis. (För mycket adjektiv.)

>   Uuurk! Inga anföringstecken!

>   ...hur vet vi att detta är berättande text och inte en replik?

>   Osv.
>   Ett annat problem (utöver avsaknad av anföringsmarkering) är att man i långa
> dialoger med framför allt korta repliker, lätt tappar överblicken på *vem* som
> [...]

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).