[SKRIVA] Ang: Re: Novellskrivandets myter

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 24 Jun 2008 15:40:25 +0200 (CEST)

Från: ivarsson.g@xxxxxxxxx
>En egen genre är del väl mycket riktigt fel att säga att det är, men
>längden gör ju som du påpekar att vissa saker blir annorlunda.
>Eftersom länden, och därmed mängden innehåll blir mindre så måste man
>uppenbart skriva på ett annat sätt. Man får en annan mängd friheter
>och skyldigheter som författare.
>Så på något så är noveller ändå något annat än bara korta romaner.
  Det stämmer att novellens format sätter upp ett antal begränsningar (men
också möjligheter!). Men de begränsningarna ahr inte så mycket med stilistik
att göra (hur man skriver), utan mer med att intrig måste vara kortare,
personer skildras mindre utförligt osv. Alla stilistiska finesser man kan tänka
sig får plats i novellformatet. Stilistik är trots allt mest "närstrid" - det
är enstaka ord, meningar och stycken som utgör det stilistiska.
  För att prata militärtermer (vilket inte är främmande för mig, då jag läser
mycket om t ex andra världskriget) kan man säga att noveller och roman
*taktiskt* är likartade (taktik = planering i det lilla, kan man säga) medan de
*strategiskt* skiljer sig (strategi = planering i det övergripande).

>Precis. Vill man skriva vackert kan man lika gärna ägna sig åt poesi och
prosa.
  Som någon påpekade är prosa bara beteckningen på vanlig text, vilken som
helst som inte är poesi. Vill man tala om skönlitteratur, kan man använda ordet
"skönprosa".
  Du kanske tänker på uttrycket "prosapoesi", som  brukar användas för
kortare, extremt stilistiskt förtätade stycken som formellt har prosans form
men som närmar sig poesin.

>Må vara att min unika idé har använts förr. Men den springande punkten
>är att ingen uppenbarligen har lyckats slå stort med idén. För isåfall
>hade jag ju vetat att den inte var unik.
>Ändra myten till "Jag har en jättebra idé, som ingen har lyckats göra
>något bra av förr!" och vips så blir det till en sanning.
  I allmänhet skulle jag vilja devalvera det här om idén som novellens
avfyringsplats. Som jag skrev i novelltipsartikeln är idéer billiga. De
överfaller en hela tiden. Däremot är genomförandet av idén något man får lägga
ned energi på. Men idéer behövs förstås till noveller, särskilt sf-noveller. De
ingår som en integrerad del i processen. En idé ensam kan dock inte "göra"
novellen, och idén i sig är vanligen inte den största arbetsinsatsen.
  (När jag skriver brukar det ta ett tag att hitta de bra idéerna. Men sådant
malande sker undermedvetet, medan jag gör annat. Så idéhanteringen betyder
inget särskilt arbete.)