[SKRIVA] Ang: Liftarens guide till galaxen

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 18 Sep 2008 14:59:14 +0200 (CEST)

Från: holmgren.tobias@xxxxxxxxxxx
>"Enligt den brittiska tidningen Guardian så ska Eoin Colfer skriva en
>fortsättning på Douglas Adams' klassiska trilogi-i-fem-delar Liftarens guide
till galaxen.
>Den här sortens fortsättningar känns normalt sett rätt trista, men den här
>känns i alla fall vagt lovande. Eoin Colfer (som skrivit den humoristiska
> ungdomsserien om Artemis Fowl) är en gammal beundrare av
>liftarserien, och det är Adams' änka som har bett honom att skriva
fortsättningen
  Nå, hoppas att denne Colfer är bättre på deadlines än Douglas Adams var. Han
brukade säga att han älskade att höra ljudet av en deadline som swischade
förbi...
  Adams var en unik talang; han hade verkligen känsla för humor, vilket är
svårt inom en genre som sf. (De flesta försök till sf-humor är inget lyckade.
Enstaka undanantag finns, som Harry Harrison, eller Henry Kuttner & CL Moore,
om någon minns dem.)
  Jag har f ö träffat Douglas Adams. Två gånger t o m, och intervjuat honom
och allt.
  Det finns fortfarande en svensk liftarklubb, Intergalaktiska Liftarklubben.
Man har en E-postlista på iglk@xxxxxxxxxxxxxxx (som faktiskt lever ibland; jag
är med på den; man sysslar mycket med att försöka organisera pubmöten, men
lyckas inte enas om dagarna).