[SKRIVA] 800+ followers till @SFJournalen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 8 Mar 2012 19:03:22 +0100

SFJs twitterkanal @SFJournalen (för korta nordiska sf/f/h-nyheter på engelska)
nådde just över 800 followers!
  Den som är ointresserad av Twitter skall sluta läsa nu. För jag tänkte snacka
litet om ämnet.
  För en dryg månad sedan hade jag ca 200 followers (följare, folk som klickat
på en knapp för att följa ens twitterström). Jag tänkte jag skulle göra en
drive för att värva litet fler. Skall man ägna tid åt att skicka ut små
nyhetsnotiser vill man ju ha läsare.

FOLLOWERS

  För att "värva" followers skall man, ungefär, a) skriva intressanta saker och
ha viss aktivitet (retweeta litet osv), b) och så standardmetoden att
följa/avfölja. (Stora majoriteten followers är utomj...nordiska. Men det är som
det skall vara, då jag skriver på engelska.)
  Man kan göra sökningar på ämnen som "science fiction" eller studera listor på
followers till andra sf-twittrare. Och så blir man själv follower till andra
som då möjligen är intresserade av sf, fantasy, skräck och liknande. Kanske 20%
av dessa, i bästa fall, kommer att "follow back". De som inte verkar
intresserade kan man efter ett tag "avfölja". (Det tar litet tid, då jag utför
detta manuellt. Det finns program som kan automatisera, men jag har inte fått
något att funka som tänkt. Däremot kan siten manageflitter.com hjälpa en att
identifiera vilka followees som inte blir follower.)

SVERITWITTER, INLÄRNINGSTRÖSKEL

  Jag har gjort hittills två versioner av SveriTwitter, en lista (med
åtföljande liten Twitter-guide) på svenska twittrare som är intresserade av
sf/f/h. Senaste versionen hade ca 140 pers (och jag har ytterligare några nu
för en ny version, men jag bör uppdatera min Twitter-guide med nya tips också).
  I listan har jag tagit med folk som jag känner till eller som är follower
till SFJ och på något konkret vis uppvisat sf/f/h-intresse. Jag kan t ex
studera vad de twittrat om eller vad de skriver på sin profilsida. Jag tar
också med twittrare från ämnesintressanta blogar, föreningar, förlag etc. (Och
ibland får jag fundera. Ett exempel är samhällsdebattören Johan Norberg, inte
alls känd för sf. Men en gång var han i Nyhetsmorgon i Star Trek-uniform och
lät sin kärlek till ST välla ut i tio minuter...! Kvalificerar det som
sf-intresse? Fundera, som sagt.)
  Tyvärr har Twitter en rätt hög inlärningströskel. Skall man göra något mer än
att få ett par tjog följare och twittra oneliners måste man sätta sig in litet
i hur Twitter tekniskt och socialt fungerar. Man kan inte "tränga" sig på folk
med trumpetstötar, utan man måste övertyga dem om att "hm, jag skriver litet
kul saker, så häng på!". Hur man formulerar sig intressant på 140 tkn är en sak
i sig. En viktig sak är att då och då skriva något som "retweetas", dvs
återutsänds av andra till deras egna twitterströmmar. Det exponerar en för
potentiella followers och kan värva en del. Det finns en hel del tekniska
aspekter av intrikat art.

SMÅPRAT, SNABBA NYHETER

  För många (majoriteten) är Twitter ett småpratarforum. Man utbyter snack med
kompisar. SFJ har inte det syftet, och därför tänkte jag kanske få igång ett
andra konto som kan ägnas åt småprat (så kan SFJ hållas någorlunda rent med
newstweets). Då kan jag retweeta SFJ-notiser ibland och den vägen nå fler.
  Twitter är ganska kul, men kan ta mycket tid (vilket jag märkt...). Samtidigt
är det en bra nyhetskanal. Att Reinfeldts skulle separera var en nyhet som kom
FÖRST på Twitter, för att ta ett nyligt exempel. Däremot är t ex Carl Bildts
tweets (jag följer honom) skittrista. "Nu är jag i Geneve och träffar X" - helt
ospännande. Jag kanske dumpar Bildt. Amelia Andersdotter från PP är litet
halvspännande däremot. Man kan höra, typ, "Nu har den och den fått fnatt i
frågan X!" (X = någon PP-fråga). Man kan också få tips om intressanta weblänkar
värda att kolla upp. En hel del inom förlag och författande twittras. Och jag
har tyckt att det varit kul att följa vad som verkar bli en stor framgång för
den finska nazister-på-månen-filmen "Iron Sky". Tidningar har skrivit mycket,
filmen har gått upp i många länder, gått på filmfestivaler, osv.
  Men jag får nog dra ned en liten aning på twitteriet om ett tag. Tar för
mycket tid. När jag nått över 1000 followers kanske...

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)