[SJABBAT SJALOM] parasjat matot/ masee

Parasjat Matot - Mas'ee

22/7/2006  26 Tamoez 5766

Er is een bekend verhaal wat vaak afgedrukt wordt op ansichtkaarten en posters
over een man die op het strand loopt. Als hij achterom kijkt ziet hij niet
alleen zijn eigen voetafdrukken maar nog een paar. Hij vraagt wie er met hem
meeloopt en krijgt het antwoord dat G-d dit is. Maar als hij nader kijkt ziet
hij dat niet overal twee paar voetafdrukken staan en hij vraagt G-d: Waar was U
op de moeilijke momenten in mijn leven? Waarom liet U me toen alleen? G-d
antwoordt hem dat hij zich vergist. De voetafdrukken die hij ziet zijn niet van
hem maar van G-d: In jouw moeilijke ogenblikken droeg Ik je op Mijn schouders,
zegt G-d.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de bron voor dit verhaal wellicht een
Rasji op de haftara van deze week is. (Zoals elke week lezen we niet alleen de
parasja uit de tora, maar ook een gedeelte uit de profeten, wat de haftara
genoemd wordt.) Deze week komt de haftara uit gedeeltes van hoofdstukken 2, 3
en 4 uit het boek Jirmijahoe (Jeremia).

Jirmijahoe heeft het in deze haftara over de Kittiem en gezanten van Kedar (2,
10). Hij wijst hen aan als voorbeeld voor de Joden daar de Joden hun G-d
verlieten voor afgoden terwijl de Kittiem en Kedar inwoners hun afgoden trouw
bleven, zelfs als ze wisten dat hun afgoden niet almachtig waren. De
verklaarders leggen uit dat de Kittiem het water als afgod hadden terwijl in
Kedar het vuur de afgod was. De inwoners van kedar wisten dat water vuur kon
doven en dat dus de afgod van de Kittiem sterker was dan hun vuurafgod maar
nochtans bleven ze hun afgod trouw. Maar de Joden, die de machtigste G-d van
allen hadden verlieten Hem!

Rasji zegt hierop  dat beide volken tentbewoners en schaapsherders waren. Ze
waren nomaden die van plaats naar plaats trokken en hun bezittingen, waaronder
hun afgoden met zich meedroegen. Maar onze G-d, zo zegt Rasji, droeg ONS 40
jaar door de woestijn. (Slechts 1 paar voetafdrukken)

De gedachte dat G-d ons in moeilijke periodes op Zijn schouders draagt geeft
misschien wat steun in deze tijden. Tijdens het schrijven van deze parasjat
hasjawoea hoor ik over rakette die op Israel afgevuurd worden, soldaten die
gekidnapt en doodgeschoten worden en zelfmoordterroristen die aanslagen
proberen te plegen. Deze sjabbat is Sjabbat Mewarchiem waarop we uitroepen dat
deze week de maand Av begint, een maand die traditiegetrouw geen goede
tijdingen voor het Joodse volk in petto heeft. Ieder jaar opnieuw is dit een
periode waarin we in problemen komen. Het is de maand waarin op de 9e van de
maand de tempel verwoest werd (woensdag 2 augustus - vastendag Tisja Beav). Dit
is trouwens volgens de Midrasj ook de verjaardag van Jirmijahoe. Hij zegt in
Jirmijahoe 20: 14: Vervloekt de dag waarop ik geboren werd, waarop de Midrasj
zegt dat dit de 9e Av is.

In Midrasj Eecha Rabbati (1:23) vinden we nog iets waaruit we misschien troost
kunnen putten: Daar lezen we hoe elke harde en moeilijke profetie die
Jirmijahoe zou profeteren tegen het Joodse Volk voorafgegaan werd door een
helende en troostende profetie van Jisjajahoe (Isiah). We zien dit ook uit het
feit dat we juist in de komende maand Av (om precies te zijn, de komende acht
weken) een haftara uit Jisjajahoe lezen. Dit om ons te troosten en te beloven
dat de situatie niet voor altijd zo zal blijven doorgaan.

Laten we beseffen dat G-d ons in deze moeilijke tijden op Zijn schouders
draagt, opdat we Hem niet zullen inruilen voor afgoden. En laten we hopen dat
de helende en troostende profetieen van Jisjajahoe, de harde en moeilijke
profetieen van Jirmijahoe ongedaan zullen maken.

Ik persoonlijk zie liever G-ds voetstappen naast me dan dat ik op Zijn
schouders gedragen moet worden. En als Hij zijn voeten ergens wil neerzetten
heb ik wel een paar ideeen voor zeer passende plaatsen waar Hij op kan gaan
staan!

Sjabbat Sjalom,

Avraham Roos

                        Avraham Roos

                       using Skype: avrahamroos
                        avrahamroos@xxxxxxxxx
                        IM: avaway@xxxxxxxxxxx
                        www.avrahamroos.cjb.net  tel:
                              mobile:
                              pager:  +972-3-9794061
                              052-5611558
                              ICQ#22351330

            Add me to your address book... Want a signature like this?

JPEG image