[SJABBAT SJALOM] parasjat Acharee/ Kedosjiem

  • From: Avraham Roos <avrahamroos@xxxxxxxxx>
  • To: parasjathasjawoea@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 22 Apr 2010 15:55:41 -0700

Sjabbat Parasjat Acharee Mot – Kedoesjiem

24/4/2010 10 Ijar 5770
[indien afbeeldingen niet te zien zijn kunt u de links volgen]

Het leek eerst een 1 april grap maar bleek uiteindelijk waar te zijn. Gedurende de afgelopen oorlog in de Gaza strook werd er bericht gemaakt dat de zebras in de Palestijnse dierentuin van Gaza gestorven waren en er geen geld was om nieuwe zebras te kopen, vandaar dat de baas besloten had enkele ezels zwart en wit te schilderen en net te doen alsof het zebras waren. Dit bericht, oorspronkelijk geplaatst in de Israelische krant "Yediot Acharonot" werd overgenomen in alle international kranten. Hier bijvoorbeeld een artikel van een Belgisch site: http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/aid869326/zoo-tovert-ezels-om-in-zebra-s.aspx

Dat deze Belgen blijkbaar geen Ivriet begrijpen valt te zien uit het feit dat ze rapporteren dat: Zoodirecteur Yedioth Aharonoth overweegt om een schadevergoeding te eisen van de aartsrivaal. Geen commentaar.

Het is overigens mogelijk om zebras en ezels te kruisen. Het resultaat is een zonkey ofwel zebrass, zebronkey, zeass, zedonk, zeedonk, zeebadonk, zenkey, zebrinny, zebrula, donbra, donkra, donkza. (Onvoorstelbaar de vele namen die ik hiervoor vond.) Een kruising tussen zebra en paard heet Zebroïde of Zorse. Om het nog moeilijker te maken: Een Zebrinny is een kruising tussen een mannetjes paard en een vrouwtjes zebra, een Zebrula is een kruising tussen een mannetjes zebra en een vrouwtjes paard en een Ze(e)donk is elke kruising tussen zebra en ezel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Zebroid

Deze kruisingen zijn uiteraard muildieren, dat wil zeggen dat ze zich niet kunnen vermenigvuldigen. Wat zegt de halacha over muildieren?

In de parasja van deze week, in Kedosjiem, lezen we (19:19) "Mijn instellingen zul je in acht nemen; je vee zul je niet met andere soorten laten paren. Hier vinden we dus het uitdrukkelijke verbod om muildieren te creeeren. Het moet opgemerkt worden dat onze geleerden dit verbod in eerste instantie begrepen als een verbod om gevogelte en vee te kruisen. De Rambam in Moree Newochiem stelt dat ook onder vee ongelijksoortigen niet gekruist mogen worden.

Het verbod is om hen "de daad" te laten doen. Maar als zo een muildier eenmaal genoren is mag men ervan genieten en het dier gebruiken. Josefus stelt dat de reden voor het verbod kan zijn dat het laten paren van onnatuurlijke partners de mens op onnatuurlijke gedachten kan brengen.

De Rebbe van Molozien legde het iets anders uit. Hij zei dat het begin van deze pasoek is:  "Mijn instellingen zul je in acht nemen." Wat zijn deze instellingen? De natuurwetten die G-d in deze wereld bracht. Alles wat tegen de natuur is, moeten we uit de weg gaan.

Daarbij komt dat de natuur op zich al zo wonderbaarlijk is dat we hier niets verwonderlijks aan hoeven toe te voegen. Laten we nog eenmaal terug gaan naar Belgie. Ik heb daar drie jaar gewoond, niet ver van de Antwerpse Zoo en daar trof ik tot mijn verbazing de Okapi. Weleens van dit wonderbaarlijke dier gehoord? Het lijkt een kruising tussen een ezel een giraffe en een zebra. Het beest is 1.5-2.0 meter hoog met roodkleurige rug en lange blauwe tong. Het heeft horizontale witte strepen op de poten waardoor het op een zebra lijkt. De eerste keer dat ik dit beest trof in de Antwerpse dierentuin was ik ervan overtuigd dat dit geen echt dier kan zijn. Maar niet alleen bestaat de Okapi echt, het is zelfs geen muildier en kan zich voortplanten. Hoe wonderbaarlijk zijn  G-d's schepselen! Zoveel wonderbaarlijker nog dan wat dan ook dat wij zelf kunnen creeren.

[afbeelding http://en.wikipedia.org/wiki/File:Okapi2.jpg]

Het moet overigens opgemerkt worden dat de wetenchappelijke naam van de Okapi "Okapia Johnstoni" is in nagedachtenis van Sir Harry Johnston, de wetenschapper welke als eerste een expeditie organiseerde om een speciment te bemachtigen. Hij vond zelf nooit een levend exemplaar maar vond in 1901 een stuk huid en een schedel. Het duurde tot 1918 voor de eerste Okapi te bezichtigen was in een dierentuin. En dat was in Antwerpen!

 http://www.dierentuinen.be/dieren.asp?sorting=dgr&groep=zoogdieren&did=39

Maar daar een Okapi nog veel duurder is dan een zebra zal dit dier waarschijnlijk niet in de nabije toekomst te bezichtigen zijn in de Palestijnse dierentuin. Ze moeten dus ook nog maar een potje rode verf kopen….

Sjabbat Sjalom,

Avraham Roos