[hu-nvda] Re: tapasztalatok

  • From: "Dr. Simon Gergely" <dr.simon.gergely@xxxxxxxxx>
  • To: <hu-nvda@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 28 Nov 2009 03:05:20 +0100

Sziasztok!
A 2009.1-es verzióban - úgy tapasztaltam - kijavították a windows live mailben
azt a hibát, hogy lassan olvasta a párbeszédpanelt, amikor átmozgattunk egy-egy
levelet egy másik mappába.

attila, a Firefox kezdőoldal felolvasásával kapcsolatos kérdésedet nem
fejtetted ki.

nem lehet, hogy az elrendezés van nálad átálítva nvda-ban, míg a jaws a
hagyományos módon olvassa az oldalt?
Nézd meg az nvda beálítások, virtuális kijelző párbeszédpanelen, hogy "a
képernyőelrendezés használata, ha támogatott" jelölőnégyzet milyen álapotban
van. ha be van jelölve, vedd ki a jelölést és nézd meg úgy, hogy jaws-szerűen
olvassa-e az oldalt.

Jaws alattt is be lehet már kapcsolni a képernyőelrendezést, azt hiszem a
konfigkezelőben a html beálításoknál.

Nem tudom, hogy erre gondoltál-e, amikor másképpen olvassa.

Ha viszont arra, hogy egyes elemeket nem annak ismer fel, ami, akkor arra nincs
ötletem. Ilyen is szokott lenni, bár szerintem ritka. Én egyébként nem tudom
eldönteni, hogy a jaws vagy az nvda határozza-e meg helyesen az adott
vezérlőelemet egy weboldalon. Általában nálam az szokott dönteni, hogy melyik
működik jobban vagy melyikkel lehet könnyebben használni, és az elem azt
csinálja-e, amit várok tőle.

Attól is függ szerintem ez az egész dolog, hogy firefox-szal vagy ie-vel
nézed-e az adott oldalt, mert néha mást látsz ie alatt, mint ff alatt. Szóval
itt most van két képernyőolvasó és két böngésző. Egy oldalt akkor elviekben
többféleképpen is lehet velük látni (sajnos).

ha már itt tartunk a weboldalaknál: Áron, egyszer elmagyaráztad itt a listán,
hogy hogyan kel bánni a beágyazott objektumokkal nvda-ban. Bocsi, de
elfelejtettem és nem találtam rá megfelelő infót. Valami olyasmit írtál, hogy
rá kell állni, majd entert nyomva és tabbal kiválasztva az aktuális
lehetőségeket és szóközzel aktiválva őket, lehet érvényesíteni az akaratunkat.
Ám valamiért ez nekem nem sikerült. Lehet, hogy nem így kell, de én valami
ilyenre emlékszem.

A kellemes meglepetéseket tovább sorolva, az nvda jobban támogatja a windows
live mailt. Html-levelek írásakor és olvasásakor a támogatás tökéletes,
automatikus kiegészítéskor (címek begépelése) szintén jó,bár hozzá kel tenni,
hogy ha nincs találat és továbbgépeljük a címet, akkor a szerkesztőmező egész
tartalmát mondja. A szöveges levelek felolvasásakor is jó a támogatás. Egyedül
a szöveges levelek írásakor van az, hogy a folyamatos felolvasás és a
kurzormozgás nem megfelelő és mindig az elejéről kezd olvasni.
Jawsban egyelőre még a támogatás nem ennyire jó, ott pl. levélolvasáskor be
kell kapcsolni a virtuális kijelzőt, levélíráskor űrlap módba kell lépni, stb.

Attila, próbáld ki a messengert az nvda-val, szerintem kellemes meglepetés fog
érni.

Szóval én elég sokat használom az nvda-t. A munkahelyen meg csak ez van,
úgyhogy nincs is nagyon választási lehetőségem

S.geri

GIF image