[hu-nvda] RE: [hu-nvda] nvda +egér -újra

  • From: "Dr. Simon Gergely" <dr.simon.gergely@xxxxxxxxx>
  • To: <hu-nvda@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 14 Apr 2009 20:02:50 +0200

Sziasztok!
Áron, nekem rosszabb a tapasztalatom az egérnavigációval és kattintással, mint gondolnád.

Példa: a Microsoft Update nálam valamiért nem töltődik be rendesen a virtuális kijelzőbe, csak a címe látszik.

Kb. öt percnyi kínkeserves küzdelembe telt, amíg egérnavigációval megtaláltam a sürgős frissítések hivatkozást. További egy percbe telt, amíg rá is tudtam kattintani, azaz pont ott volt az egér, ahol kellett lennie.

Én a fejlesztésnek három irányát javasolnám.

1. Ha maradunk az egérnavigáció mellett, akkor az egérmutató mozgását jelentősen le kellene lassítani és az egérrel bejárható területet jelentősen meg kellene növelni. Mondjuk a 10x10 centis átlaghoz képest egy 1/4-es lap méretűnyire. Az egérmutató lelassításával és a bejárható terület megnövelésével sokkal könnyebé tennénk a totál vakoknak a navigációt, hiszen nagyobb mozdulat kellene egy-egy elem megtalálásához, így lényegesen könnyebb lenne a navigáció.

2. ezzel párhuzamosan bevezethetnénk az "ejtsük rabul az egérmutatót" c. lehetőséget. Azaz: ha az egérmutató olyan területre ér, amit az NVDA felolvas, ejtse rabul az egérmutatót, és ne engedje lehúzni róla. A rabulejtés történhetne pár másodpercre (állítható is lehet) vagy állandóra, és a rabulejtést egy kattintás, vagy valamilyen billentyű megnyomása oldaná fel. ezzel megelőzhető lenne, hogy a totál vak túlhúzza az egeret a felolvasott elemen. Ha viszont tovább szeretne haladni, elnémíthatná a felolvasást mondjuk a kontrollal, mire a program továbbengedné az egérmutatót.

Az 1. és 2. verziót szerintem együtt lenne célszerű alkalmazni, gy lehetne egérnavigációt csinálni.

3. Az egérnavigációt rá lehetne bízni a nyilakra is, és az már szerintem apró kérdés ehhez képest, hogy lehetne korlátozni az aktív ablakra, illetőleg a teljes képernyőre, stb. ehhez pedig nem kellene mást, csak azt meghatározni, és mondjuk ez is állítható legyen, hogy a nyíl hány pixelt lépjen, vagy lépjen a felolvasható elemtől a következő felolvasható elemig. Ezt lehetne tálalni afféle szövegszerkesztő ablakszerű megjelenésben is.

Az egérmutató nyilakhoz kötését és a korlátozást szerintem szintén nem túl bonyolult megoldani. Lehet, hogy tévedek. A korlátozásnál pedig abból lehetne kiindulni, hogy a logikailag egymáshoz tartozó elemek hierarchiája szerint tennénk meg a korlátozást. Így: az adott alkalmazás ablaka, címsora, menüsora, vezérlőelemei kerülhetnének bele a korlátozás során bejárható körbe.

Ha ez megvalósítható, akkor már szélsőséges esetben odáig is eljuthatnánk, hogy az elemnavigációs parancsokat csak másodlagosan használjuk.

Véleményem szerint az elemnavigáció bonyolult, nem felhasználóbarát megoldás, az egérnavigáció jó ötlet, de a jelenlegi formájában nem használható jól. Én viszont nem tartom kizártnak a kettő ötvözését.

S.geri
------
Ha akar kuldeni egy uzenetet erre a listara, akkor irjon a
hu-nvda@xxxxxxxxxxxxx
cimre.

ha leakar jelentkezni erröl a listarol, akkor irjon a
hu-nvda-request@xxxxxxxxxxxxx
cimre, a "unsubscribe" szóval a targyban.

Tekintse meg a lista honlapját a //www.freelists.org/webpage/hu-nvda
webhelyen.
A NVDA magyar forditas honlapja a
www.eurpod.com/nvda.html
oldalon talalhato. Itt tobb informaciot tud kapni a szoftverrol és letudja
tolteni a legujabb verziot.
------