[hu-nvda] Re: [hu-nvda] RE: [hu-nvda] Re: Chrome és az űrlapmezők

  • From: Réhm Attila <radiox@xxxxxxxxxxx>
  • To: <hu-nvda@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 11 Nov 2010 22:43:02 +0100

Hello!

Én is kipróbáltam a Google Chrome-ot NVDA 2010.2-vel. A dolog pikantériája
egyébként az, hogy maga a Chrome akaratomon és tudtomon kívül telepedett fel a
gépemre. Ez pedig úgy esett meg, hogy a legújabb, 3.0.1310-es CCleaner-t
telepítettem éppen, amikor azt vettem észre, hogy jóval tovább tart az
installáció, mint eddig bármikor.

Utána láttam, hogy a 144 MB méretű Chrome is felment a gépre, ezért tartott
tovább a telepítése a CCleanernek.

Nem tudom, hogy aki használ még CCleaner-t, az tapasztalt-e hasonlót,
mindenesetre nálam nem látszott sehol sem a telepítőben, hogy Chrome-ot fog
telepíteni, tehát erre vonatkozó opciót nem láttam. Én ezt JAWS-zal
telepítettem, elképzelhető, hogy valamelyik ponton JAWS-kurzorral látható lett
volna valamiféle figyelmeztetés, vagy opció, ami a Chrome telepítését illeti,
de tény, hogy nem tudtam róla, és mégis feltelepült. Korábban az Yahoo!
Toolbar-t kínálta fel telepítésre a CCleaner telepítője, de azt legalább ki
lehetett pipálni. Most ezzel nem találkoztam, helyette volt ez.

Nos, ha már felment a Chrome, akkor ki is próbáltam. Csak az NVDA támogatja
egyelőre, mert a JAWS-zal is sikerült ugyan betöltenem weboldalt, ám az oldal
tartalmát sehogyan se lehet böngészni, ezt ki kéne raknia a virtuális PC
kurzorba.

A lényeg, hogy NVDA-val próbálkoztam. Valóban, nekem is egészen jól működött,
és bizonyos oldalaknál kielégítően olvasta a tartalmakat.

Viszont sajnos én is tapasztaltam ezen a téren még hiányosságokat bőven,
úgyhogy meg is váltam a Chrome-tól. Mondok példákat is, hogy konkrétumok is
álljanak itt.

A Youtube-on például minden ok volt, egészen addig, míg rá nem kerestem
valamire. A találati oldalon rengeteg hivatkozást jelzett az NVDA, ám egyiknek
sem olvasta fel a feliratát, ergo nem lehetett tudni, hogy melyik link mire
szolgál. Persze a legfontosabb ment, vagyis le tudtam játszani a tartalmakat.
NVDA + Firefox párossal ugyanott, ugyanazok a linkek már kimondásra kerültek, a
feliratukkal együtt. Tehát nyilvánvaló, hogy még javítani kell a Chrome
támogatáson.

Aztán ami még ennél is negatívabb példa, az általam készített
http://dimenziokapu.uw.hu oldalt egyáltalán nem olvasta Chrome-ban, tehát
gyakorlatilag egy tök üres oldal jelent meg számomra. Annyit mondott az NVDA,
hogy "üres", és semmi mást. Látóval nézettem, és állítólag a képernyőn minden
frankón megjelent, csak az NVDA nem mondott semmit.

Ami pedig a Chrome-ot illeti, Gerivel mélységesen egyet tudok érteni. Baromi
gyors, engem is meglepett a dolog. Az ember rányom az Asztalon az ikonjára, és
szinte rögtön el is indul, nem kell várni semmit, azonnal használatra kész. És
az oldalak betöltése is nagyon gyors, szóval igazak a tesztek, és a személyes
tapasztalatok: a Chrome sebességben veri az IE-t meg az FF-t.

Facebook:

Nekem még nincs Facebookom (erősen gondolkodom rajta), de örömmel hallom, hogy
Gerinek ment a chat funkció. A következő infóim vannak ezzel kapcsolatban.

Az új, 5-ös Skype-ban (ami még beta egyelőre) elvileg már bele lesz integrálva
a Facebook is, mármint aki bír Facebook-os accounttal, az elérheti majd onnan
is az ottani funkciókat. Aztán az új, 2011-es Win Live Messenger szintén
tartalmazza a Facebook elérhetőségét, úgy tudom, kb. úgy lehet chatelni
Facebookos partnerekkel, mintha csak MSN-es partnerek lennének. Sőt, ha jól
emlékszem, talán még a Yahoo-t is támogatja a Facebook mellett.

A Win Live Messenger 2011 pedig NVDA-val megy, ezt mondják többen is, én még
nem próbáltam. Viszont többen mondják látók (tehát ez képernyőolvasótól
abszolút független), hogy sajnos ez az új Messenger valamiért fogja a gépet,
nagyon terheli. Nem tudom, mi lehet az oka, és azt sem, hogy ez mennyire
megbízható infó, de már többektől hallottam, hogy emiatt tértek vissza a
régebbire.

Még valami: állítólag a Facebook chatet lehet pl. az AIM csevegőprogrammal is
használni, és az úgy kényelmesebb, mint a webes megoldás. Az AIM-et nem
ismerem, úgyhogy pontosan nem tudom, hogy mivel megy jobban, JAWS-zal, avagy
NVDA-val, de hogy használható valamelyikkel (remélhetőleg mindkettővel), az
biztos.

Üdv:

Attila

__________ ESET Smart Security - V�rusdefin�ci�s adatb�zis: 5612 (20101111)

Az �zenetet az ESET Smart Security ellen�rizte.

http://www.eset.hu