[hu-nvda] RE: [hu-nvda] RE: Re: észrevételek

  • From: "Dr. Simon Gergely" <dr.simon.gergely@xxxxxxxxx>
  • To: <hu-nvda@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 7 Oct 2009 22:43:43 +0200

Sziasztok!

Egyelőre annyit tudok mondani, hogy az elharapás csak gépeléskor és a szöveg betűnkénti visszaolvasásakor jelentkezik. Itt én nem tudom, hogy zöngés vagy zöngétlen mássalhangzó, illetve magánhangzó előtt történik-e, mert mindegyik előtt történik, mégpedig azért, mert itt a mássalhangzók "bé", "ká", "há", "eny", stb. alakban hangzanak el.

Nekem ez szimpatikus megoldás, és nem szeretném, ha ezeket a mássalhangzókat pőrén ejtené a program (mint a brailab pc-nél annak idején). Most jöttem rá egy megoldásra. Amikor kikapcsolom a "betűzés használata, ha támogatott" lehetőséget, megszűnik a betűk elharapása, de a betűzés továbbra is "jé", "ká", stb. alakban hallható.

Most visszatértem E-speakre, de ha ki- és bekapcsolom a "betűzés használata, ha támogatott" jelölőnégyzetet, akkor sem történik változás.

Most visszatértem a sapi5-ös E-speakre, és ha itt be van ez kapcsolva, akkor elharapja, ha ki van kapcsolva, akkor nem harapja el és a "jé", stb. alakokat mondja akkor is.

Ja még két észrevétel:

a nagybetűket, ha a hang magasságának megemelését választjuk, szerintem nagyon magasan mondja. Az nvda-s e-speakben ez normálisabban hangzik szerintem.

A sapi5-ös e-speakban is van hiba a sorszámozással, mert "nulla-edik szint"-et mond, nem nulladik szintet, az első és második szintet rendesen mondja. Olyan mély fanézetet nem tudok, amelyikben húsz-harminc szint lenne, hogy teszteljük.

Sorszámnevek tesztelése

A sorszámokat tudomásom szerint a magyar helyesírásban a . jelzi. 1. (első), míg 1 (egy), ehhez képest az NVDA vagy az e-speak akkor értelmezi sorszámnévnek, ha a pont után vessző van. Én tudom rosszul a sorszámjelölést, vagy ennek valami más oka van? Meg kellene kérdezni egy nyelvésztől, hogy pontosan hogyan jelöljük a számmal írt sorszámneveket. (vagy megnézzük a helyesírási szabályzatot).

Most pár sorszámmal tesztelem, célom most csak az, hogy az E-speak (sapi5-ös) jól értelmezi-e a sorszámokat. Azért vesszővel írom őket, mert egyelőre a szoftver így olvassa fel sorszámként.

1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22., 23., 24., 31., 32., 33., 41., 42., 43., 91., 92., 93., 100., 101., 102., 103., 104., 105., 106., 107., 108., 109., 110., 111., 112., 113., 121., 122., 123., 1000., 1001., 1021., 11.111., 0., stb.

Tehát most a sapi5-ös e-speakben a 0., hibás, úgy tűnik, az összes többi már jó.

Római számok

A római számok jelölését szintén meg kellene pontosan kérdezni. Az biztos, hogy minden betűjüket csupa nagybetűvel írjuk. I., XIX., stb.

A kérdés csupán az, hogyha sorszámként jelöljük, akkor kell-e csak kitenni utánuk a pontot, vagy akkor is, ha normál számként írjuk.

A római számokat akkor veszi sorszámként, ha a pont után vessző áll, de ilyenkor a pontot is odamondja. Ha nem írunk pontot, akkor helyesen olvassa, de szerintem akkor nem helyesen van jelölve sorszámként.
XIX.,  XIX,  stb.

A szabványos jelölés szerintem az lenne, ha pont nélkül írnánk, akkor szám, ponttal írva sorszám lenne, de erről matematikusokat és nyelvészeket meg kellene kérdezni.

A mostani helyzet az, hogy a ponttal írt változatot számként, a vesszővel írtat sorszámként olvassa.

Ehhez képest a szabványos jelölés szerintem például: 2009. évi C. törvény a nem tudom micsodának a szabályairól. Itt a C. (századik) lesz. Tehát: "kétezerkilencedik évi századik törvény a nem tudom micsodának a szabályairól" lenne a helyes felolvasási forma.

Ugyanígy: 300/2009. (X. 7.) Korm. Rendelet a nem tudom micsoda szabályairól
Helyesen mondva: "háromszáz per kétezerkilenc (tizedik (hó) hetedikei kormányrendelet a nem tudom micsodának a szabályairól".

Vagy: 2009. évi CXLIV. törvény

Most ennyi az észrevételem, sziasztok!

S.geri
------
Ha akar kuldeni egy uzenetet erre a listara, akkor irjon a
hu-nvda@xxxxxxxxxxxxx
cimre.

ha leakar jelentkezni erröl a listarol, akkor irjon a
hu-nvda-request@xxxxxxxxxxxxx
cimre, a "unsubscribe" szóval a targyban.

Tekintse meg a lista honlapját a http://www.freelists.org/webpage/hu-nvda
webhelyen.
A NVDA magyar forditas honlapja a
www.eurpod.com/nvda.html
oldalon talalhato. Itt tobb informaciot tud kapni a szoftverrol és letudja
tolteni a legujabb verziot.