[hu-nvda] Visszajelzés a músorrol

  • From: "Ladislav Csepi" <lacoc@xxxxxxxxx>
  • To: <hu-nvda@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 9 Feb 2009 22:27:38 +0100

Helósztok,
Bocs hogy még egyszer visszatérek a pénteken elhangzott músorrol az Nvda-rol,
de mivel hogy csak tegnap halgattam meg, csak most tuddtam hozzájutnyi ahhoz,
hogy írjak rólla.
- A Nvda rovidéttést az induláskor a program egybe "nvda-nok" olvassa, nem
pedig betúnkin mindt az emberek "envédéá", amit jó volna bedrótoznyi az Nvda-ba
automatikussan a letoltés után, én márt a saját gépejimen eszt megtettem.
- Kulonleges figyelemmel kísértem a Jaws kurzor hijányosságárol lévó részét a
beszélgetésnek és a tapasztalatajim alapján nem tudok Áronnak igazat adnyi
abban, hogy nem helyettesítti a Jaws kurzort megfeleló mértékben semmi az
Nvda-ban. Tehát hogy az "Nvda-nak nincs Jaws kurzora", konkrétan nékem nagyon
kedvezó tapasztalatajim vannak az objekt navigációval, csak tudnyi kel
használnyi eszt a "fegyvert". Sajnos nehezen tudom magyarul meg magyaráznyi
hogyan is bírkódzok meg konkrétan kulonféle helyzetekkel az objekt navigáció
segítségével olyan helyzetekkel, amikor a Jaws felhasználló a Jaws kurzor-hoz
nyul. Pl. Ha olyan helyzetbe jutok, amikor egérrel kattintanom kel egy gombra,
tehát billentyúzetrol nem elérhetó az adott funkció, akkor a Jaws-ban a Jaws
kurzort használják, de ugyanúgy az Nvda felhasznállóji a ins billentyú és a
kikapcsolt numerikus billentyúzet segítségével végig nézhetik a konkrét
objektumokat a képernyón és egér kattintást is szimulálhotnak. El ismerem, hogy
a objektumok más struktúrája van mind ahogy a látó ember látsa a képernyón, de
ha az ember megszokja és "belegyun" akkor nagyon furgén mozog márt az
objektumok kozott. Ugyanúgy minden pl. Jaws vfelhasznállónak is meg kel szoknyi
a Jaws kurzor használotát, és még kel hogy legyen elkébzelése arrol is, hogy
hogyan néznek ki a windows kulombozó ablakaji pl. nékem valamikor kimondottan
erre a céllra készített reliéf ábrákat mutattak az instruktorok.
Igaz hogy én csak "síma" felhasználló vagyok a Nvda-val csak konyveket olvasok,
írok, komunikállok, lehet hogy nem használlok túll bonyolult programokat, de
nincs is rá szugségem, de még nem kerultem olyan helyzetbe, hogy az Nvda-val
tanácstalanul maradtam volna, ugyanugy a Jaws-al kulonlegessen nagy elónyben
lettem volna. Tehát, amit az Nvda-val látó ember segítsége nélkul nem tudtam
megoldanyi, vagy a megoldás korulményes volt, akkor a Jawsal és más ernyó
olvasókkal sem volt kulonlegessen jobb.
- Még egy észrevételt az Espeak hangszintézis-hoz - nem tudom magyar nyelven
még milyen hangszintézisek léteznek és pl. a Jaws felhasznállók mihoz vannak
szokva, de nálunk Slovákiában és Cseországban is Speechapi motorokat használnak
és a Tobbi Hang sem kulonlegessen jobb mind pl. Espeak-max vagy a robert vagya
rob. Szeméjessen a Robertot és a Robot kedvelem leg jobban, de magyar nyelven a
Max is eléggé meg felel, Szlovákul azért nem mert az é betút túlságossan
elvíkonyítsa pl. mind ahogyan a franciák mondják. Magyar nyelven van egy
pénzért kapható hangszintézis a speech api alapon. Egy Cse cégnek a
feltalálmányo és a neve Wintalker voice / peter. Ez a hang képes probléma
mentessen az Nvda-val kozremúkodnyi és bizonyossan jobban hangzik mind az
Espeak. Tehát aki nem sajnálja a pénzt rája, kaphat az Nvda-hoz valamivel jobb
hangot is.
Persze ideális az volna, ha a gépejink emberi hangon beszélnének hozzánk, pl.
Cse országban márt léteznek Ilyen Speech api hangok, de csak Cse nyelven.
Bizonyáro elóre haladást jelentene ha be lehetne drótoznyi a Nvdába pl. a
Speech technologi-nak a hangszintézisét, amejt Miklósnak hívnak és valóban
nagyon kellemes hangja van. Alap probléma bizonyára onnan ered, hogy a Speech
technologi-nak a hangjaji csak az ó termékejivel múkodnek, konkrétan az
Speechboard programmal.
Bocs hogy talán túl sokat is írtam és kosz mindenkinek, aki eddig el jutott az
olvasásban - udv - Laci