[hu-nvda] RE: Re: észrevételek

  • From: "Rob" <robjoy@xxxxxxxxxxx>
  • To: hu-nvda@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 07 Oct 2009 19:49:37 +0200

Geri és mindenki,
Áron nevében is köszönöm a hibajelentést és az észrevételeket.
Ha lesz egy kis időm, tervezzük az espeak magán és mássalhangzóinak a
kijavítását, pl. a zöngétlen mássalhangzók a k-t kivéve túl angolosan
hangzanak. Az r valóban túl hosszú, valamint az l ipszilonnal is vannak gondok,
valahol a szimpla és a dupla j közötti tartományban van a hossza, ami nem túl
jó. Ez vonatkozik a j-re is, egy kicsit hosszabb a kelleténél. Az l kicsit
valahol a spanyol és az indiai angol között van, de ha már itt tartunk az
orrhangok (m, n) sem túl rövidek.
Az új sapi verzióban a betűk magassága egy kicsit megemelkedett, ez
valószínűleg direkt lett így beállítva, de nem igazán jó.
A betűk elharapásával kapcsolatban, amire gondolni tudok az az, hogy
valószínűleg a max változatban aktív a kísérleti fast_test lehetőség. Ha egy
szövegszerkesztővel megnyitod a max fájlt (espeak/espeak-data/voices/!v), a
legutolsó sorban lesz egy fast_Test lehetőség. Az utána következő számok a
következők gyorsaságát adják meg:
1. Szünetek
2. Zöngétlen mássalhangzók (k, t, stb)
3. Magánhangzók és zöngés mássalhangzók (a, e, g, d, stb)
Az alapértelmezett értékek: 15 72 110
Ha esetleg ezek nem segítenek, próbáld meg megfigyelni:
Az elharapott hang előtt milyen hang volt (pl. csak zöngés mássalhangzó, stb)
Mit harapott el.
Mi volt utána.
Ez mindenhol igaz-e, tehát pl. az elharapott hangot mindig elharapja ha zöngés
mássalhangzó van előtte és magánhangzó utána, stb.
Sajnos ez nem könnyű, ráadásul hogy nem fonémákból összeállított beszéddel van
dolgunk ez méginkább megnehezíti mind a felhasználók, mind a fejlesztők dolgát.
Jah és az új NVDA snapshotok már támogatják a flash objektumokat a
weboldalakon, erről majd bővebben az EOCast-ban beszélünk, ami sajnos a
szokásos szeptemberi kavarodás miatt erősen csúszik, sőt, lehet hogy el is
marad.

További szép estét,
Rob.