[heroclix] Tirsdag 19.6: Scenariospilling

  • From: Torgrim Husvik <ursus1@xxxxxxxxx>
  • To: heroclix@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 16 Jun 2012 15:29:39 +0200

Da diskuterte vi litt oss i mellom vi som var til stede på tirsdag på
sealed, og fant ut at vi prøver scenariospilling på tirsdag. De som vil
være med, ta med et (eller flere) 300 poengs lag, fortrinnsvis et lag som
deler et (helst non-generic/named) keyword, eller et lag du vet fra
tegneserier/tegnefilm hører sammen. Denne gangen er det mest heltelag vi er
interessert i, så kan vi lage skurkelag senere. Alle figurer (unntatt
colossals) er tillatt, fra alle sett, og du kan ha opptil 10% av
byggtotalen i Feats.

Du trenger ikke å tenke at du må ha et mest mulig effektivt lag, i
scenariospilling jobber man mot felles (eller forskjellige) mål opp i mot
figurer kontrollert av spillederen, mye som i taktiske
kart-og-miniatyr-rollespill a la D&D/Pathfinder, bare med et lag i stedet
for en enkeltfigur. Her kan målet være ikke bare å slå ut fiendtlige
figurer, men å redde gissel/forbipasserende, ødelegge farlige
gjenstander/bomber, finne gadgets/skatter, ødelegge eller beskytte
bygninger eller steder, nå frem til ting før en tidsfrist, eskortere
figurer i trygghet eller til fangenskap etc. Det gir oss anledning til å
bruke rare eller eldre figurer som sjelden ser bruk i turneringslag, gjør
at vi kan leke oss med powers og triks som ikke alltid funker i korte
kamper, og åpner for å spille figurer mer som de ville oppført seg i
tegneseriene de kommer fra. Det er også gode muligheter for å bruke artige
kart som vi ikke så ofte plukker frem for konkurranseformål!

Jeg kommer til å sette opp et skjema for hvilke lag folk bruker og et grovt
enkelt system for å tjene poeng, slik at man kan tjene mer poeng til laget
sitt ved å delta på scenarioer og oppnå mål, mye som XP i
bordrollespill/datarollespill. Her bør det være mulig for også figurer som
ikke har 11 i attack og 4 i skade å gjøre enn innsats for laget!

Siden det kan være flere som har sin runde før deg hvis vi blir en del
spillere, er det lurt å ha flere figurer enn bare 1-2 på laget, slik at du
faktisk får gjort noe mer enn å bare ta av tokens når det er din tur! Jeg
vil anbefale å ha 4-6 figurer på laget denne gangen, det går selvsagt ann å
ha flere, særlig om du vil prøve ut en enhet med generics sammen med en
leder av noe slag, men å ha for mange uten å ha godt med Leadership/free
moves etc kan bety at figurer blir stående inaktive runde etter runde, som
ikke alltid er like artig heller. Merk også at selv om Feats er lov, bør de
brukes for å runde av et lag til nærmest mulig 300, ikke ta plassen til
figurer.

Hvis du har spørsmål, forslag, innspill, lurer på tips til artige lag eller
vil si fra at du vil komme og være med på tirsdag, send mail til lista! Om
du vet allerede nå hvilket lag du har lyst til å spille, si gjerne fra, så
er det mindre sannsynlig at vi ender opp med 3 forskjellige Fantastic
Four-lag...

Torgrim