[haiku-i18n-se] Re: nykomling

  • From: "Jonas Sundström" <jonas@xxxxxxxxxxx>
  • To: haiku-i18n-se@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 29 Nov 2009 19:07:14 +0100 CET

Victor Widell <victor@xxxxxxxxxx> wrote:
[m.fl. - här saknas en bunt personer i historiken]

> Tja. Jag håller nog med dig generellt, men Haiku är ett
> egennamn på  operativsystemet? Isåfall är det väl
> "automatiskt" en del av svenskan och ska inte överättas
> så länge vi inte hade ett annat namn tidigare.

Naturligtvis ska inte namnet "Haiku" översättas.

Min känsla, FWIW, är att man bör skriva Linux-utvecklare
eller linuxutvecklare. Windows-program eller windowsprogram,
men att det krävs en viss spridning och tillvänjning innan
ett namn (som Windows eller Linux) blir så vardagligt att
det kan användas som vilket ord som helst.

Klart sämre (och felaktigt) vore att särskriva, exempelvis
"Haiku menyn" eller "Windows program".

/Jonas.