[gruppe3] VS: komentarer

  • From: "Henning Gundersen" <hennigun@xxxxxxxxx>
  • To: <gruppe3@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 23 Oct 2005 20:40:28 +0200

Hei
Når det gjelder dataprogram, så har jeg forholdt meg til loven paragraf 12b

Her er utdrag fra loven
§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et
offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke
utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom
årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere
regler om fordeling av kompensasjonen.

       Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,
b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram

Jeg har også brukt http://www.dagbladet.no/dinside/2004/01/05/387624.html
Her svarer Jon Bing om dataprogram under svaret på innlegg "låne ut DVD.

Jeg vil gjerne vite dersom noen av dere kan finne andre tolkninger på dette
punktet.

Henning