Re: en *kæmpestor* sæbebobbel

  • From: Mikael Svalgaard <mikael.svalgaard@xxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 16 Apr 2012 19:44:09 +0200

mjaahh - diffraktionsgrænsen er jeg jo langt fra men med den* fokal
længde*jeg arbejder ved (1620mm) er min pixel skala 0.86". Med Nyquist
teoremet i
to dimensioner har man at optimal sampling er ca. 3 pixels hvorfor den
opnålige opløsning er ca. 3x0.86=2.6" og dette er jeg tæt på i nogle af
enkelt eksponeringerne. Mine stackede billeder har en FWHM på 3.3" og dette
er betragtelig mere - den visuelle 'oplevelse' af representeres bedre ved
at sætte FWHM i anden potens; dvs. 3.3^2 som skal sammenlignes med
2.6^2=6.8 - altså kunne det med bedre seeing være næsten 'dobbelt så
skarpt'.
men tak for rosen!!!!

mvh. Mikael