Re: Uklar komakorrektor

  • From: "bwinkler" <bwinkler@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 10 Jan 2010 15:16:49 +0100

Hej Torben m.fl.
Her er min version mod fugt mm.
Med henvisning til vor samtale tidligere på året og senere skriverier, hvor
du foreslår at tætne tubus på den ene eller anden måde, også selve
observatoriet, vil jeg igen prøve at få slået fast, at total (så vidt
muligt) tætning ikke bør anvendes, men hellere lidt utæthed og så udluftning
med opvarmet/tør luft, må anbefales.
En af grundene er at evt. ætsene dampe fra komponenter, maling, epoxy mm.
ellers kan ophobe sig til særlig farlig koncentration. Jeg har selv haft
gode erfaringer med opbygninger på denne måde, særlig ved observatoriet, som
det meste af tiden står hævet på hjulene så der trækker luft ind, uden at
der har været større ansamlinger af fygesne mm. Søjlen til opstillingen har
en varmeledning snoet op omkring sig, som styres med et tænd-og slukur i den
kolde tid(hele døgnet) og om sommeren kun om natten. Da opstillingen med
teleskoper og kameraer er overdækket med en presenning, ophober den smule
varme der stiger op fra søjlen, sig omkring disse ting og holder det hele
tørt altid.
Med venlig hilsen
Bjarne Winkler