SV: Mærkelig observation

  • From: "Henrik Delfer" <henrik@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 9 Apr 2011 12:58:53 +0200

Hej Carsten.

 CN> Der er andre satelitter der kan glimte. For eksempel er der nogle
iridium
 CN> satelitter, der ikke fungerer. Deres glimt er vist ikke på Heavens
Above.
 CN> ISS er vistnok blevet set glimte et par gange. Der er også et forsøg
med
 CN> et solsejl, den er med på H A.

Jeg er fuldt og helt på det rene med, at der er andre objekter, der kan
glimte, men dette meget "langsomme" glimt var ikke i bevægelse i forhold til
baggrundsstjernerne, men var stationært. Så kunne man antage, der var tale
om en satellit i geostationært kredsløb, men jeg kan ikke finde nogle
geostationære satellitter der skulle befinde sig dette sted. Nu er ALLE
satellitter vel heller ikke offentligt kendte - men det undrede mig bare.

Jeg skal måske også sige, vi ikke så den tiltage i styrke, vi så den kun
aftage for til sidst helt at forsvinde.

Anyways - det betyder vel ikke så meget, det var bare en underlig oplevelse,
som jeg godt kunne tænke mig at finde en forklaring på. Det kan vel næppe
være tale om noget stort og fjernt, for så ville den vel ikke aftage i
lysstyrke så hurtigt? Det er vel også logisk at antage, der var tale om en
refleksion af solen og ikke noget der selv udsendte visuelt lys, men så
undrer det mig bare, der ikke var nogen bevægelse i forhold til
baggrunds-stjernerne.

Det KUNNE vel være et stjerneskud, der ramte "direkte på" i forhold til
vores observationssted, men hvor stor sandsynlighed er der for at det skulle
ske? Uden at vide det, ville jeg gætte på der sikkert var større chance for
at vinde i Lotto :-)

De bedste hilsner / With best regards
Delfer
http://delfer.dk/