SV: Jupiter fra den 7/11

  • From: "Lars Zielke" <zielke@xxxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 12 Nov 2010 00:55:49 +0100

Hej Torben

Endelig noget rigtig astrosnak - dejligt :)

Jeg tror det er forkert det du regner ud.

Jeg har ikke meget styr på fakta omkring formlerne og bruger normalt
software til disse beregninger. De formler jeg normalt bruger og de
programmer jeg bruger viser omkring F/36-37 på et 11" teleskop.

Chippens størrelse er ligegyldig, vi skal kunne bruge pixel størrelsen, de
5,6µm x 5,6 µm og samplingen på 0,11"/px.

Når vi kender samplingen pr. pixel, her er vi enige om ca. 0,11" pr. pixel
er det nemt at regne brændvidden ud:

R = 0,114"/px
P = 5,6 µm

Hvis vi bruger formlen for en CCD pixels opløsning når vi regner i åbningen
i mm.

R = 206,3 * P/F

R = CCD sampling
P = Pixel størrelse
F = Brændvidde på teleskop

Så får jeg:

0,114 = 206,3 * 5,6 / F
0,114 = 1155.28 /F
F = 10134mm

Jeg har brugt formlen som kan findes her:
http://www.astrosurf.com/luxorion/report-formulae.htm

En online kalkulator kan findes her:

http://www.wilmslowastro.com/software/formulae.htm

PS: Det er lidt underligt at se der er lidt forskelligt angivelse af
Jupiters størrelse. Gad vide hvad der er mest korrekt og det kunne være
sjovt at få nogle bud. WINJupos som hælder mest til skriver: Diameter (phase
corrected) :  45.8"  equat. På obs. tidspunktet.

Mvh
Lars