Re: Re: Kabel

  • From: "Frank Larsen" <frank@xxxxxxxxxx>
  • To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 05 Apr 2011 19:45:56 +0200

Undskyld for det to forrige indlæg.  Af en eller anden årsag scramples
emails til Astrolist når jeg sender fra min android telefon. Og kun til
astrolist??

Nå, men det ville sige var at jeg er enig i Steffens betragtninger
omkring skærmen.
Men skal være meget omhyggelig og det går meget nemt galt. Jeg har også
zappet en del udstyr på den konto og fået en del (ufarlige) rap over
fingrene.
Skærmen er iøvrigt også ligegyldigt med mindre du vil stå og bruge
slagboremaskine, vinkelsliber etc. i observatoriet samtidigt med at du
laver optagelser.

Lynnedslag skal iøvrigt tages alvorligt. Det bedste er at sørge for at
udstyret ikke er forbundet til husinstallationen og holdes flydende i
forhold til jord når det ikke er i brug så der ikke er en direkte eller
indirekte strømvej gennem udstyrets elektronik til jord.
Et basalt eksempel er ikke at lade armeringsstålet gå hele vejen gennem
en støbt pier og om muligt isolere teleskopet elektrisk fra pieren.
Tag stikket ud af strømforsyningerne og tag netstikket ud
til observatoriet ved udsigt til tordenvejr. Så mndskes risikoen for
direkte nedslag.

Som steffen siger vil parsnogningerne beskytte godt mod inducererede
strømme i kablet - men det gælder ikke netforsyningen og det stik bør
derfor tages ud eller der kan opstilles en skilletrafo - men det er
elektriker arbejde.
Generelt bør dine installationer være jordede for at beskytte dig selv
og udstyret i fugtige situationer.

mvh Frank Larsen

On 05/04/2011 14:59 "Steffen Lindemann"
<steffen.lindemann@xxxxxxxxxxxxxx> <steffen.lindemann@xxxxxxxxxxxxxx>