Re: Krabbetågen - ny version

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 9 Jan 2011 18:40:17 +0100

Tak for det Niels :)

Ja, hvis man studerer stregerne som asteroiden har trukket,
så ser den grønne ret tyk ud - godt observeret. Stregen som
er trukket ved luminansoptagelserne er tyndere. Det bør ikke
være filtrene som har defokuseret billedet, da de er
parfokale.
Ser man godt efter, så ser det faktisk ud til, at
luminansstregen gradvist bliver tykkere, og denne tendens
fortsætter ved den blå og grønne.
Faktisk foretog vi en fokuseringsjustering i forbindelse med
den røde så vidt jeg husker, og umiddelbart virker den
tyndere.
Vi har et termometer i kontrolrummet, det viser temperaturen
ved teleskopet. Temperaturen faldt en smule i løbet af
natten, og det får naturligvis kikkertrøret til at trække
sig en smule sammen, og dermed defokuseres billedet også, da
hovedspejlet bibeholder sit fokuspunkt. Så vidt jeg husker,
så faldt temperaturen maksimalt en grad, men vi ved jo, hvor
kritisk fokus er.
Det er helt klart noget, som vi skal være mere opmærksomme
på i fremtiden.
Tak for dit input :)