Re: Krabbetågen - mere luminans

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 30 Jan 2011 15:18:07 +0100

Hej Jens

Ja, det var jo straks bedre - nu ser stjernerne fine ud. Er
det vinden som har forstyrret?

Vi var forresten observatoriet i går. Jeg konstaterede, at
der var dug på de optiske vindue, så jeg var oppe og afdugge
med hårtørreren. Da jeg kom ned i kontrolrummet fandt jeg ud
af, at der ikke var forbindelse til kameraet, så jeg
genstartede pc'en - men der var stadig ikke forbindelse til
kameraet :(
Flemming dukkede op, og vi forsøgte forskellige muligheder -
anden USB-port, anden pc osv, men alt sammen uden held.
Så adskilte vi kameraet for at finde fejl på printet, men vi
fandt ikke noget, så vi måtte opgive og drikke en trøsteøl.
Vi fik lige skrevet en mail til Mogens Z  for at klage vores
nød, og da Flemming var kørt, kom der svar fra Mogens - som
jo er en forhandler efter mit hjerte. Han kom med forslag
til, hvad der kunne checkes. I dag ringede jeg så til ham,
og han var noget forundret over, at der slet ikke var
kontakt med kameraet, Han forslog bl.a., at jeg skulle
checke forbindelserne ved USB-stikket.
Kameraet på operationsbordet, og denne gang fik jeg monteret
øjeluppen, og fandt noget som kunne ligne en kortslutning
mellem to ben på soklen til CCD-chippen - det lignede noget
mørkt loddetin. Lodningerne på begge ben så også meget mørke
ud - ikke blanke, som ved en god lodning, så jeg fik skrabt
"kortslutningen" væk, fik fjernet tin og genloddede de to
ben.
Så kom turen til USB-stikket. Disse lodninger så egentlig
fine ud, men jeg besluttede mig alligevel for at omlodde
dem, så tinnet blev igen fjernet, og der kom nyt tin på.
Kameraet blev samlet, og det blev sat på teleskopet igen.
Egentlig var jeg ikke for optimistisk, men nu var der
pudselig forbindelse til kameraet, så vi er glade igen :)

Nu er spørgsmålet så, kan en dårlig forbindelse i
USB-forbindelsen afstedkomme sildeben i billedet? Se
eksempel:

http://tocobs.org/toc/sildeben.jpg