Re: Krabbetågen - mere luminans

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 29 Jan 2011 14:48:32 +0100

Hej Jens

Tak for kommentarerne. De streger har jeg overset, men de er
heller ikke ret markante - de skal lige en tur i Photoshop
:) - jeg lægger lige en korrigeret version ud.
En smule feltglidning må vi finde os i, men ifølge
pålidelige kilder, er det ikke ubetinget en ulempe, da man
derved kan udjævne de småfejl, som CCD'en har.
Vi laver et par feltflytninger under en session. Heldigvis
er problemet ikke så stort efter at vi flyttede
guidekikkerten ned under tubus.

Det der med de store stjerner er svært at undgå, når man
justerer levels. Man kan muligvis lave nogen narrestreger i
forbindelse med billedbehandlingen.

Vi har kørt med to minutters subs. Om man kan opnå mindre
stjerner med kortere subs er spørgsmålet - med mindre man
har problemer med guidingen ;)

Din optagelse ser fin ud, men stjernerne er en smule aflange
i R.A. - din guiding plejer at være bedre.